حميد اسدي، بنيانگذار نوار
جذب سرمايه آن هم به صورت هوشمند بسيار مهم است؛ يعني سرمايهاي كه جذب ميشود استراتژيك باشد و اين پول، پول هوشمندي باشد.
حميد اسدي، ينيان گذار استارتاپ نوار مي گويد: «ورود سرمايهگذار خارجي از طريق شراكت و همكاري با شركت سرمايهگذار ايران نوعي تمهيد كارساز است كه سرمايهگذار خارجي را متقاعد ميكند با توجه به استانداردهاي ايران سرمايهگذاري كند. يعني تيم استارتاپ، تيم سازنده و درواقع تيم بنيانگذار ايراني باشد و شركت واسط هم ايراني باشد و اين سرمايه مالي توسط كساني به بازار تزريق شود كه بازار را ميشناسند و بهنوعي انجامش ميدهند كه درنهايت به نفع كشورمان باشد. نشان دهيم كه در ايران بيزينسهايي هستند كه ميتوانند گزينههايي براي جذب سرمايهگذاران از سراسر جهان باشند و سرمايهگذاران هم ميتوانند به نوعي وارد شوند كه براي اين حوزه آورده مثبتي داشته باشند. وقتي بازار جدي شود، هر شركت سرمايهگذاري قبل از ورود به بازار سعي ميكند بازيگران اصلي بازار را بشناسد و ارتباطات مهمي بگيرد تا اتفاقاتي كه مثلا در تركيه برايشان رخ داد، در ايران تجربه نكنند. در تركيه بعضي از سرمايهگذاران خارجي كه وارد شدند، بعد از مدتي تركيه را ترك كردند و نتوانستند در آنجا كار كنند. اين تجربه تركيه بايد درسي براي ما باشد تا از حضور سرمايهگذاران خارجي در اين حوزه استفاده كنيم و با ايراني ماندن بازار و ايراني ماندن كارآفرينان و بنيانگذاران، از هوشمندي پول خارجيها استفاده كنيم و خودمان را به بازارهاي جهاني متصل سازيم.»