جذب سرمايهگذار، اعم از اينكه سرمايهدار باشد يا سرمايهگذار، بهخصوص براي يك استارتاپ كار سادهاي نيست. سرمايهگذاران معمولا به دنبال ايدههايي هستند كه دنيا را متحول كنند. تشويق سرمايهگذاران به سرمايهگذاري روي استارتاپ وقت و حوصله ميخواهد.
با اين حال شما ميتوانيد با آمادهسازي، برنامهريزي، استراتژي و جستجوي مناسب سرمايهگذاران را به سوي يك كسبوكار كوچك جذب كنيد. قدم اول براي راهاندازي يك كسبوكار استارتاپ موفق، پيدا كردن يك سرمايهگذار است.
مرحله ۱
پس از بررسيهاي مختلف يك برنامه كامل تهيه كنيد. فقط درباره موفقيت ايده خود صحبت نكنيد. تمام اظهارات شما بايد با سند و مدرك همراه باشد. همينطور اطلاعاتي درباره رقباي بالقوه و نحوه پيشي گرفتن از سايرين در صنعت مربوطه جمعآوري كنيد. اگر با اين روند آشنا نيستيد، يك مشاور كسبوكار استخدام كنيد تا در تهيه برنامه كاري به شما كمك كند. داشتن يك برنامه متقاعدكننده و كامل كليد اصلي جذب سرمايهگذاران است.
مرحله ۲
با ساير افراد در جامعه و محله خود در ارتباط باشيد. در رويدادهاي شبكه، امور كسبوكار، سمينارها در صنعت مربوطه، و كارهاي مشابه شركت كنيد. كارت كاري خود را به ديگران بدهيد و با آنها ارتباط برقرار كنيد.
مرحله ۳
قبل از اينكه به دنبال سرمايهگذار بگرديد، قسمت قابلملاحظهاي از پول خود را در كسبوكار مورد نظر سرمايهگذاري كنيد. اگر بعد از اختصاص بخشي از پول خود به كسبوكار با يك سرمايهگذار روبهرو شويد، او ايده شما را بيشتر جدي خواهد گرفت. اين قاعده بازي است: «اگر خود شما تمايلي به سرمايهگذاري روي ايده خود نداشته باشيد، نبايد انتظار داشته باشيد كه ديگران با سرمايهگذاري روي ايده كاري شما ريسك كنند.»
مرحله ۴
از سرمايهگذاران بالقوه بخواهيد به طور حضوري با شما ملاقات كنند. يك ارائه كامپيوتري، ويدئو يا ساير منابع را تهيه كنيد و آن را به سرمايهگذاران نشان دهيد و برنامه كاري خود را مطرح كنيد. به سرمايهگذاران نشان دهيد كه محصول يا خدمات شما چگونه باعث ميشود سود سرمايهگذاران افزايش يابد. با رعايت اين ۴ مرحله كليدي، ميتوانيد سرمايهگذاران و سرمايهداران را به سرمايهگذاري در ايده كاري خود ترغيب كنيد.